Nyheter Vad händer på DONE

Bonnier Tidskrifter förlänger avtal

Outsourcingavtalet som Bonnier Tidskrifter tecknade med Done i oktober 2007 har förlängts med ytterligare två år och forsätter löpa under 2014 och 2015. Avtalet rör bildbehandling och omfattar flertalet Bonniertidningar som även fortsättningsvis kommer att produceras hos Done, bland annat Sköna hem, Damernas Värld, Tara, Topphälsa, M Magasin, Family Living, Amelia, och Privata affärer.

Stolt vinnare av Svenska Designpriset!

Svenska Designpriset gick av stapeln på Moderna Museet i Stockholm den 10 oktober. 402 bidrag tävlade i 21 olika kategorier. I kategorin information print tog Uppsalahem den åtråvärda förstaplatsen.

Vinnarna utsågs genom en 50/50-fördelning av folkets röst samt en jury. Juryns motivering var: En årsredovisning bör nitiskt och kritiskt blicka bakåt men med charm och saklighet i kombination blickar detta hem framåt och uppåt med sin kongeniala pop ups som överraskar och förtjusar oss.
bild (6) [1]
– Att vinna Svenska Designpriset är stort och vi är jättestolta! Det är ett bevis för det hårda arbete vi har lagt ner. Årsredovisningar kan vara ganska tråkiga, men jag tycker vi har lyckats med att göra den levande och lite spännande, säger Linda Ryttlefors, kommunikationschef på Uppsalahem.

Formen och designen har gjorts av reklambyrån Kärnhuset och för produktion samt originalarbete står Done Production.

Vill du veta mer om priset se www.svenskadesignpriset.se. Vill du läsa Uppsalahems årsredovisning hittar du den här!

Vi har alltid en ledig plats för rätt person

Här hittar du de tjänster vi söker just nu, men även om du inte hittar ditt jobb här, hör av dig! Berätta för oss hur du kan göra en modern produktionsbyrå ännu bättre. Vill du skicka in en spontansökan och dela med dig av ditt CV så gör du det här.

Välkommen!

Riksbyggen tecknar 3-årsavtal

Riksbyggen och produktionsbyrån Done Production fördjupar samarbetet i ett nytt avtal som sträcker sig in i 2016. Avtalet omfattar all produktion av marknadsmaterial. Genom att samla alla genomföranden hos Done ska varumärkets profil tryggas.

–  Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med Done. Syftet med ett förlängt och utökat avtal är att säkerställa att vi bibehåller en enhetlig exponering av vårt varumärke i hela landet, säger Anna Kollin på Riksbyggen. Vi tar nu samarbetet vidare. Ett exempel på det är Riksbyggens kommunikation på mobila enheter som påbörjats under året.

–  För oss är avtalet ett viktigt kvitto på att vårt erbjudande som bygger på effektiva, förutsägbara och budgeterbara produktionsbyråtjänster hjälper våra kunder att uppnå sina mål i kommunikationen kring sitt varumärke, säger Andreas Johansson, byråchef på Done. Att vi också får förtroendet att utöka samarbetet är fantastiskt roligt.

 

Riksbyggen är ett kooperativt företag som utvecklar attraktiva boendemiljöer i nyproduktion. Samtidigt är man en av Sveriges största fastighetsförvaltare, med bostadsrättsföreningar och kommersiella och offentliga fastighetsägare som kunder. Verksamheten finns över hela landet. Där verkar man tillsammans med förtroendevalda, engagerade medarbetare och boende. Nettoomsättningen 2011 uppgick till 4,2 miljarder kronor.

Telia väljer systerbyråerna Done Production och Ottoboni

Efter en omfattande upphandling under hösten har Telia valt systerbyråerna Ottoboni och Done Production som nya partners. Tillsammans med övriga upphandlade byråer kommer Ottoboni och Done Production bidra med kompetens inom den riktade kommunikationen såsom digital marknadsföring, produktkommunikation, DM, DR och CRM.

– Det digitala området blir allt viktigare och med våra nya partners kan vi flytta fram våra positioner. Vår ambition är att vara bäst i klassen inom digital marknadsföring. Genom att fokusera på färre byråer kan vi ge en mer samlad bild av vårt varumärke, säger Niclas Angergård marknadschef på Telia.

– Vi är både glada och stolta över det förtroende Telia visar oss. Det tycker jag bevisar att Done Productions förutsägbara och budgeterbara produktionsbyråerbjudande ligger helt rätt i tiden, säger Andreas Johansson, byråchef på Done Production.

– Det är inspirerande att Telia har en så tydlig ambition för sin digitala marknadsföring och delar Ottobonis uppfattning om de digitala kanalernas betydelse, säger Daniel Bernehjält, byråchef på Ottoboni.

Done Production och Ottoboni ingår som två affärsområden i Nordkom – en koncern som erbjuder tjänster till kommunikationsintensiva marknadsavdelningar.

 

För mer information, kontakta
Andreas Johansson på 070-68 38 005
Daniel Bernehjält på 070-796 11 68 eller besök ottoboni.se

Niclas Angergård på 072-564 64 20 eller besök Telias nyhetsrum nyheter.telia.se.

 

Ny app för Riksbyggen

Riksbyggen har byggt bostäder och samhällen i 70 år. Nu bygger man tillsammans med Done appar också.

Att bygga nytt är inget nytt för Riksbyggen. Sedan 1940 har man byggt nya bostäder men också varit med att utveckla nya samhällen med människan i centrum. Nu finns en bostadsapp laddad med projekt från söder till norr som hjälper dig att hitta ditt drömhem.

Den svenska bostadsmarknaden beräknas öka med ca 1.000.000 människor till 2030. En sådan utveckling ställer stora krav på samhällsutvecklare. Målsättningen är inte bara att ge människor ett gott liv i husen, utan även mellan dem. Där Riksbyggen bygger ska människor vilja leva, inte bara bo.

I appen kan du:
• läsa beskrivningar och se bilder från våra bostadsprojekt i hela landet
• anmäla intresse för specifikt projekt
• se planlösningar för samtliga lägenheter
• se aktuell prislista med information om vilka lägenheter som är sålda, lediga och reserverade
• lära dig mer om Riksbyggens fastighetsförvaltning, helhetsåtagande och miljöarbete

Länken till App Store

App Store Logo

Kraftfull bildbehandling bidrar till vinst av Svenska Publishingpriset 2012

Svenska Turistföreningens årsbok Svenska Leder vann igår Svenska Publishingpriset 2012 som delades ut en gala i Stockholm.

Svenska Turistföreningens (STF) årsbok 2011 – Svenska Leder vann i kategorin ”Bästa besöksguide”. Detta är tredje gången på kort tid som STFs årsböcker vinner Publishingpriset med Svenska Parker (vinnare 2009) och Brott och Trakt (vinnare 2008). För en förening som har gett ut årsböcker sedan 1885 är detta extra kul för våra medlemmar. Vi har alltid jobbat med att locka ut folk i Sverige och detta är ytterligare ett bevis på att vi har lyckas, säger en glad Anders Tapper, redaktör.

 

Svenska Leder

Motivering: ”För en överraskande bok, kraftfull bildbehandling och stor användarbarhet”

Svenska Leder – på äventyr i andras spår beskriver 14 leder i Sverige, allt från en järnvägsresa till en stadsvandring. Svenska Turistföreningens årsböcker har en unik ställning inom svensk facklitteratur. Svenska Leder är den 126:e i ordningen och totalt har nu föreningens årsböcker tryckts i dryga 17 miljoner exemplar. Boken innehåller dryga 200 inspirerande sidor fördelade på 14 fristående kapitel.

Done bidrog med bild- och reproarbetet. ”Vi vann Svenska Publishingpriset för boken ”Svenska leder”, bland annat tack vare ert högklassiga arbete.” – Anders Tapper, chefredaktör

 

Uppsalahems årsredovisning tävlade i Svenska Publishingpriset

Bland många hundra tävlande nominerade Svenska Publishingpriset ett antal bidrag inom varje kategori. Uppsalahems årsredovisning för 2011 placerade sig som tvåa bland de fem finalisterna inom kategorin Årsredovisningar – organisation.

”- Det är så klart jätteroligt att vår årsredovisning, som så många internt lagt mycket tid och energi på, lyfts fram och går till final i Publishingpriset” säger Mikael Rådegård, vd Uppsalahem.

Uppsalahem 2011Produktionen av årsredovisningen har projektletts internt hos Uppsalahem och tagits fram i samarbete med produktionsbyrån Done Production och reklambyrån Kärnhuset. Uppsalahems årsredovisning riktar sig till en bred målgrupp och ska vara lättillgänglig för alltifrån banker och ratingbolag till allmänhet och kunder. Publikationen lanserades digitalt i slutet av mars och trycksaken i april 2012.

Uppsalahem är Uppsalas ledande bostadsbolag med 15 600 bostäder (inklusive Studentstaden) runt om i Uppsala. Totalt har nästan 30 000 Uppsalabor sin bostad hos Uppsalahem i områden som Luthagen, Sävja, Kvarngärdet, Kåbo och Gottsunda. Uppsalahem har cirka 260 anställda och omsätter närmare en miljard kronor.

Koncernens moderbolag byter namn till Nordkom AB (publ)

Efter beslut av en extra bolagsstämma den 15 oktober har koncernens moderbolag Done Management and Systems AB nu ändrat firma till Nordkom AB (PUBL). Kortnamnet på OMX First North kommer vara NORDK och den kommande rapporten för kvartal tre publiceras i namnet Nordkom den 25 oktober.

Nordkoms huvudverksamhet är kommunikation i digitala och traditionella kanaler. Den representeras av varumärkena Ottoboni och Done. Ottoboni är en av Sveriges största digitala kommunikationsbyråer. Done är en av Sveriges ledande produktionsbyråer. Nordkom som koncern har funnits i 13 år. Koncernen har över 150 medarbetare som är verksamma i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Under 2011 omsatte koncernen 176 Mkr och har gått med vinst de senaste 10 åren.

Namnbytet i sig innebär inte att vår verksamhet eller våra planer för framtiden ändras nämnvärt. Namnbytet är dock ett led i vår ambition att skapa en större tydlighet i vad vi gör och hur vi skapar värde. Ett värdeskapande som är riktat till våra tre huvudsakliga intressenter – ägare, kunder och anställda.

För mer information om koncernens verksamhet besök den nya webbplatsen www.nordkom.se

DONE vinner nya affärer

Under den senaste tiden har Done inom koncernen vunnit ett antal nya kunder samt förlängt större avtal med befintliga kunder.

Avtalet med Forma Publishing Group har förlängts ytterligare ett år, ett avtal som ursprungligen tecknades 2002 och nu förlängs för fjärde gången. Vidare har innovationsföretaget 3M tecknat avtal med Done.

”Hösten har inletts väldigt positivt med en hel del nya namnkunniga och spännande kunder – samtidigt som vi fått förnyat förtroende av några av våra äldsta kunder” säger VD Henrik Andreasson.

Andreas Johansson byråchef på DONE

Andreas Johansson

Andreas Johansson tar idag över rollen som byråchef på Done Production. Han har haft flera roller i koncernledningen och kommer fortsättningsvis även att också kvarstå i rollen som kommersiell chef i koncernen Nordkom.

”Det är ett spännande uppdrag i en del av verksamheten som ligger mig varmt om hjärtat. Under hösten kommer vi att ha mycket att göra och i främsta rummet finns fokus på våra försäljningsaktiviteter”, säger Andreas i en kommentar.

DONE satsar på applikationer för läsplattor

IKEA-katalogen 2012 iPadDone har genom ett avtal med Moving Media+ AB blivit en Mag+ Partner på den nordiska marknaden gällande produktion och publicering av applikationer på läsplattor. Mag+ är en publiceringsplattform för snabb och kreativ produktion av digitala publikationer för läs- och surfplattor. Avtalet innebär att Done kan erbjuda befintliga och nya kunder en helhetslösning för publicering av funktionsrika och kreativa magasin, kataloger och marknadsmaterial på läsplattor där alla delar från produktion av innehåll till publicering av den färdiga applikationen ingår.

-Done har under senare tid bistått flertalet kunder att presentera sin marknadskommunikation i iPadformat. Att vi nu säkerställt en stabil teknisk plattform att utgå ifrån gör att jag ser goda möjligheter till fortsatt positiv utveckling inom detta område, säger Dones VD Peter Heuman. Detta avtal bekräftar dessutom två saker som Done vill stå för. För det första skall vi vara vägledande för våra kunder vad gäller kunskap om framtidens medieformat, i detta fall iPad. För det andra utvecklar Done inte egna tekniska plattformar, utan samarbetar med de bästa och fokuserar istället på kundnytta och kvalitet i genomförandet.

Bonnier Tidskrifter förlänger avtal

Outsourcingavtalet som Bonnier Tidskrifter AB tecknade med Done i oktober 2007 har för andra gången förlängts och fortsätter att löpa till och med 31 december 2013.

Avtalet omfattar ett trettiotal Bonniertidningar som även fortsättningsvis kommer att produceras hos Done, bland annat Damernas Värld, Allt om resor, Sköna hem, Allt om Mat, Amelia och Tara. De specifika tjänster som Done levererar är bildbehandling och kvalitetssäkring samt tryckanpassning av dokument. -Det är glädjande att vi ytterligare en gång får förlängt förtroende av Bonnier. Det visar på att våra tjänster skapar tydliga värden för våra kunder i form av kvalitet och effektivitet, säger Peter Heuman, VD på Done. Vidare är denna typ av större avtalsbundna uppdrag som sträcker sig över en längre tid en god säkerhet för framtiden.

Riksbyggen förlänger och utökar avtal

Avtalet som Riksbyggen tecknade med produktionsbyrån Done Production 2008 förlängs med två år och fortsätter löpa under 2011 och 2012. Avtalet utökas till att omfatta Riksbyggens alla 300 lokala kontor. Avtalet omfattar produktionsbyråtjänster så som formgivning, original och prepress samt även web, appar och systemlösningar. Syftet med avtalet är att kvalitetssäkra och producera Riksbyggens marknadsföringsmaterial.

–  Vi är mycket nöjda med vårt samarbete med Done, de har hjälpt oss att effektivt producera vårt marknadsmaterial med en hög kvalitet. Syftet med ett förlängt och utökat avtal är att säkerställa att vi bibehåller en enhetlig exponering av vårt varumärke i hela landet, säger Göran Krona Informationschef på Riksbyggen.

–  För Done är förlängningen av avtalet i två år en kvittens på att vi tillhandahåller tjänster med hög kvalitet samtidigt som vi kan sänka kostnaderna för våra kunder, säger Peter Heuman, VD på Done.

DONE får prestigeuppdrag – Bröllopsmagasin Victoria & Daniel

TT Spektras bröllopsmagasin Victoria & Daniel kommer att distribueras veckan före vigseln i en upplaga på drygt 850 000 exemplar. Spektra räknar med att magasinet skall få en räckvidd på ungefär två miljoner läsare. Done kommer att tillhandahålla sina tjänster som produktionsbyrå avseende repro och kvalitetssäkring. För Done och särkskilt för våra medarbetare inom kunderbjudandet Done Magazine är det glädjande att vi får vara med och producera ett magasin som kommer att läsas av nästan var fjärde svensk. Detta är ytterligare ett kvitto på att Done är en pålitlig leverantör när redaktioner eftersöker kvalitetssäkrad medieproduktion, säger Dones VD Peter Heuman

 

Lite fakta:

• Den totala upplagan är på 860 000 exemplar, fördelat på 32 tidningar och 23 editioner.
• Riksannonserna samsas med lokalt insålda annonser (motsvarande nio sidor per edition). Totalt hanterades och kvalitetssäkrades runt 220 annonser.
• Redaktionellt innehåll till fyra sidor per edition har tagits fram lokalt och redigerats centralt. Varje edition har ett ”eget” omslag.
• Det sammanlagda antalet sidor som skickades till tryckeriet Acta Print i Finland uppgick till närmare 1 200.
• Motsvarande 14,5 av de 52 sidorna innehåller riksannonser. 24,5 sidor med gemensamt redaktionellt riksmaterial.

Forma Publishing Group AB tecknar nytt avtal

Done har tecknat ett nytt avtal med Forma Publishing Group avseende tillhandahållande av reprotjänster för 2010. Detta är en förlängning av ett samarbete som inleddes redan 2002 och det är andra gången Done förlänger avtalet. Avtalet innebär att Done kommer fortsätta bistå publikationer såsom Buffé, Hus & Hem och Icakuriren.

– Att vi på nytt förlänger ett avtal med ett av marknadens större förlag är en bekräftelse på den höga kvalitet och effektivitet som vi levererar inom vårt kunderbjudande Done Magazine, säger VD Peter Heuman. Det är också denna typ av avtal som tillför strukturkapital till vår verksamhet då vi härmed får en säker intäktsström vilket skapar stabilitet och goda förutsättningar att utveckla Done i positiv riktning.

DONE förlänger avtal med Bonnier Tidskrifter

Outsourcing avtalet som Bonnier tecknade med Done i oktober 2007 har förlängts med två år och forsätter löpa under 2010 och 2011.

Avtalet omfattar ett trettiotal Bonniertidningar som även fortsättningsvis kommer att produceras hos Done, bland annat Allt om resor, Sköna hem, Damernas Värld och Allt om Mat, Amelia, och Privata affärer. De specifika tjänster som Done levererar är bildbehandling och kvalitetssäkring samt tryckanpassning av dokument.

– Förlängningen av samarbetet med Done säkerställer för oss en fortsatt kostnadseffektiv lösning samtidigt som kvaliteten i den produktionstekniska efterbearbetningen bibehålls på en hög nivå, säger Ulrika Saxon, VD på Bonnier Tidskrifter.

-För Done är avtalet en kvittens på att vi tillhandahåller tjänster med hög kvalitet samtidigt som vi kan sänka kostnaderna för våra kunder, säger Peter Heuman, VD på Done. Vidare är denna typ av längre och större outsourcing avtal en viktig faktor i att bygga upp ett strukturkapital i form av avtalsbundna intäkter som sträcker sig över en längre tid.

Axfood tecknar tillsvidareavtal

Avtalet innebär att Axfood på ett enkelt sätt ska kunna skapa, redigera och godkänna sina produktetiketter för vissa av sina egna märkesvaror via internet. Done skapar en möjlighet för Axfood att centralt fastställa layouten och mallarna för de kvalitetssäkrade produktetiketterna. Etiketterna distribueras sedan digitalt till Axfoods leverantörer runt om i världen. Systemet möjliggör även tillämpningar för flera funktioner efter Axfoods behov.

– ”Vi är glada för det förtroende vi erhållit från Axfood. Det visar tydligt att våra systemstödda tjänster har en starkt efterfrågan från företag med internationella produktionsenheter”, säger Peter Heuman VD på Done.

Oriflame AB tecknar samarbetsavtal

Oriflame har tecknat ett samarbetsavtal med Done vilket löper under ett år. Samarbetet innebär att Done förstärker Oriflames inhouse-ateljé under avtalsperioden. Done kommer att leverera avancerad bilddesign till Oriflames kataloger. Det produceras årligen 17 kataloger vilka distribueras till 59 marknader globalt med över 100 miljoner tryckta exemplar.

– ”Vi är glada över förtroendet att förstärka Oriflames inhouse-ateljé, jag anser att det visar att vår unika bildkompetens står sig mycket starkt på marknaden”, säger Peter Heuman VD på Done.

Relacom AB tecknar Skandinaviskt samarbetsavtal

Relacom har tecknat ett samarbetsavtal med Done. Avtalet löper under 1 år och innebär att Done tillhandahåller en systemlösning för hantering av Relacoms marknadsmaterial i Skandinavien. Relacom erhåller kvalitetssäkrad medieproduktion med möjlighet att lokalt anpassa allt marknadsmaterial.

– ”Vi är stolta över att erhålla förtroende från ännu en stor internationell koncern, i Relacom. Det visar att vårt erbjudande att kvalitetssäkra marknadsmaterial, vilka ska distribueras till flera lokala kontor i olika länder, har en fortsatt stark efterfrågan”, säger Peter Heuman VD på Done.